Veldig spennende. Litt skremmende.

Med 700 000 leveransepunkter og over 2 millioner brukere av tjenestene, er det liten tvil om at Altibox er en suksess.
Det gjør jobben til Randi og Petter først og fremst veldig spennende, men også ikke så rent lite skremmende. 

Viktig produkt
Én ting er nå å levere til veldig mange kunder; i tillegg er produktene Lyse-konsernet leverer blitt særdeles viktige for folk. 

- Jeg husker en gang da jeg jobbet på kundeservice, fortsetter Randi, så var det en kvinne som var helt fra seg over at wifien var borte. Jeg kunne fortelle at det var på grunn av strømbrudd, og det artige er at hun knapt hadde lagt merke til det. Fokus var ene og alene på wifien. 

Et testamente til viktigheten er også hvordan produktene har endret vanene våre. 

- Jeg synes det er kjekt når jeg kommer på de mest avsidesliggende hyttene, forblåst under en fjellknaus og ser at selv de har 500/500-linje, istemmer Petter. Det er en kapasitet enkelte land ikke engang tilbyr, mens vi kan levere det i grisgrendte strøk. Takket være vår leveranse har hyttelivet endret seg, det er jo litt stilig å tenke på, i hvert fall for oss som ikke romantiserer om svunne tider med utedo og vann i bekken. 

Litt skremmende
Men det finnes naturligvis en bakside, og det er at å levere et viktig produkt til halve Norges befolkning kan være litt småskremmende. 

- Jeg tenker på at det er så mange som blir berørt når det en sjelden gang skjer noe galt, forteller Randi.

- Samtidig vet vi at vi er såpass mange flinke folk at vi klarer å fikse problemer raskt, legger Petter til. Så jeg ligger ikke søvnløs om natten, det er heller det at man blir litt skjerpet når man vet at såpass mange er avhengige av deg. 

- Dessuten er vi også blant de få i landet som har kundeservice 24/7, fortsetter Randi, så vi kan jo hjelpe kunder når det måtte være. 

Stort og viktig, javel; men er det bra da? 
Nettopp kundeservicen er et tegn på at Altibox og Lyse ikke bare er store og viktige, men også bra. 

- Vi har tatt førsteplassen i EPSI-undersøkelsen 11 år på rad, forteller Petter, som viser at kundeservicen er på topp. 

- Dessuten er det gøy å se at vi slår våre konkurrenter på Norsk Kundebarometer, legger Randi til, jeg må innrømme det. Det betyr at vi har levert et teknisk solid produkt, selv til såpass mange kunder. 

Og flere kunder skal det bli, både med kabelen mellom Larvik og Hirtshals og mellom Stavanger og Newcastle. 

- Ja, det blir ikke mindre spennende når vi sprer oss ut over kontinentet, sier Petter. Tenk det, en i utgangspunktet regional aktør med blant annet Hå kommune som eier, legger sjøkabler til Europa. Rent teknisk betyr det at vi knytter oss opp til datasentre i England og andre steder i Nord-Europa, for å få en raskere og mer direkte kobling. Det forbedrer tjenestene til våre kunder. 

- Det vil gjøre oss enda mer robuste, legger Randi til, og kan både styre trafikken der det er mest kapasitet og dessuten betjene enda flere storkunder. 

Spenningen stiger, med andre ord. 

Les mer om noen av våre andre ansatte.